טיפול ביולוגי בסרטן השד

טיפול חדשני וממוקד מאוד במחלת הסרטן הוא הטיפול הביולוגי, טיפול המאפשר התייחסות ספציפית למאפייני הגידול ופגיעה בגורמים הייחודיים של תאי הסרטן מבלי לפגוע בתאים הבריאים.

לעומת הטיפולים הוותיקים כמו כימותרפיה או הקרנות, הטיפול הביולוגי הוא ספציפי ביותר, מתמקד בפגיעה בתאי הסרטן ומשפיע פחות על תאי הגוף שלא קשורים לגידול.

פעולת התרופות הביולוגיות

מנגנון הפעולה של התרופות הביולוגיות מתבסס על כך שעל פני ממברנת תאים סרטניים (ממברנת התא והגרעין) מופיעים קולטנים ספציפיים, המייחדים אותם לעומת תאים אחרים. תרופות אלו מזהות את תאי הסרטן על פי קולטנים אלה ויודעות לתקוף אותם באופן ממוקד. כך משיגים את היתרון הגדול של פעילות ממוקדת ופגיעה בתאי סרטן בלבד תוך שמירה על התאים הבריאים.

לעומת התרופות הביולוגיות המדוברות, טיפול כימותרפי מתבסס על תקיפה כוללת של החומר התורשתי בתא, וכך מזיק לא רק לתאים הסרטניים אלא גם לתאים הבריאים. כתוצאה, מופיעות כמובן תופעות לוואי רבות וקשות מהן תרופות ביולוגיות נמנעות.

הצורך בזיהוי הקולטנים הספציפיים מגביל מאוד את טווח הפעולה של התרופות הביולוגיות; כל תרופה ספציפית מתאימה לסוג מסויים מאוד של סרטן. ולכן, מטרתם של מחקרים רבים היא לאפיין את הגידולים השונים ולהתאים את התרופה הביולוגית אל סוג הסרטן בה היא יכולה לטפל.

תרופות ביולוגיות וסרטן השד

התרופות הביולוגיות שיפרו באופן משמעותי את אופן ההתמודדות עם סרטן השד. דוגמה אחת לנושא היא גידולים בשד המאופיינים כנושאים קולטנים מסוג HER2, שהתגלו כפגיעים מאוד לטיפול על ידי תרופות ביולוגיות.

השימוש בתרופה ביולוגית כנגד הקולטן HER2 גורם להפסקת חלוקת התא ולעצירת הגידול, ובכך משפיע באופן משמעותי על הסיכויים להבריא. גידולים מסוג זה מהווים 20% מסוגי סרטן השד, ובזכות התרופות הביולוגיות הפרוגנוזה של נשים החולות בסרטן מסוג זה השתפרה באופן משמעותי.

דוגמה נוספת מאפיינת טיפול בגידולים שאינם נושאים את הקולטן HER2, ונגדם משתמשים בנוגדנים המעכבים גדילת כלי דם על גבי הגידול. טכניקה זו חוסמת גנים מסוג VEGF ומונעת מהגידול את אספקת הדם החיונית לצמיחתו. ללא אספקת דם כזו הגידול לא מצליח להגיע למימדים גדולים, והפרוגנוזה משתפרת.

תרופה נוספת הנמצאת כיום במחקר ובתקווה תיכנס לשגרת הטיפולים בסרטן השד, קשורה למוטציה בגן BRCA, והיא נחשבת לתרופה מסוג חוסמי PARP .

PARP הוא אנזים המאפיין תאים סרטניים וגורם לתיקון פגמי DNA. קצב החלוקה הגבוה של תאי הסרטן גורם לכך שנוצרים פגמים רבים בייצור ה-DNA שלהם, אותם האנזים PARP אחראי לתקן. פגיעה במנגנון תיקון הפגמים תוביל לכך שהתאים ימותו והגידול ייעצר, וכך בעצם ניתן יהיה למנוע את התקדמות הגידול.

תופעות לוואי של תרופות ביולוגיות

התרופות הביולוגיות אינן נטולות תופעות לוואי, והן גורמות בעיקר לפגיעה במנגנונים השונים של התאים הבריאים. תופעות הלוואי העיקריות הנגרמות כתוצאה משימוש בתרופות ביולוגיות הן שלשולים, פגיעה בלב ופריחה על העור. עם זאת, בהשוואה לתרופות הכימותרפיות מדובר בשיפור, שכן כימותרפיה גורמת לתופעות לוואי קשות יותר כמו נשירת שיער ופגיעה בייצור הדם. ראו גם: האם התרופה אווסטין מסוכנת?

השימוש בתרופות ביולוגיות

התרופות הביולוגיות נחשבות אמנם להבטחה, אך הן עדיין לא נמצאות בשימוש תדיר בעולם הרפואה. מדובר אמנם בתרופות חדשות שעדיין לא הצליחו לעמוד על השפעתן לטווח הארוך והשלכת השימוש בהן. מחקרים רבים מנסים להוכיח באופן מובהק את יעילות תרופת אלה לעומת הטיפול הכימותרפי, ולבדוק את ההשפעה ארוכת הטווח שלהן.

בנוסף, מחיר התרופות הביולוגיות גבוה מאוד ועל כן אינן נכנסות באופן קבוע לסל הבריאות, וכתוצאה חולים רבים מפסידים את ההזדמנות הגדולה להשתמש בהן ולשפר את סיכוייהם.

ראו גם:

טיפול ניסיוני בסיליקון וחלקיקי זהב עלולים לעזור נגד סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן