בדיקת ממוגרפיה ללא קרינה

לאורך שנים רבות, הבדיקה הנפוצה ביותר לאיתור סרטן השד היתה בדיקת ממוגרפיה. בדיקה זו נחשבה לאמינה ביותר, פשוטה לביצוע, וסיפקה תוצאות טובות יחסית.

עם זאת, היא נחשבת לבעלת חסרונות רבים, כאשר אחד מהם הוא שימוש בקרני רנטגן במהלך הבדיקה. קרני רנטגן ידועות כמזיקות ביותר, אינן בריאות לאדם, ועלולות בעצמן לגרום לסרטן. על כן, מומלץ להימנע ככל שניתן מהשימוש בהן.

פיתוח ישראלי חדש הוביל לייצור מכשיר המזהה פתולוגיות בשד בשיטת Real Imaging, הפועלת ללא כל צורך בשימוש בקרינה. בכך נחשב המכשיר לבטיחותי יותר מבדיקת הממוגרפיה הקלאסית ומהווה פריצת דרך בתחום הרדיולוגיה ואבחון המוקדם של סרטן השד.

מלבד נושא הקרינה, לטכנולוגיה החדשה יתרונות נוספים ומשמעותיים בתחום. לפי המחקרים האחרונים, היא מועמדת משמעותית להיות ה"יורשת" של בדיקת הממוגרפיה הוותיקה.

נתוני המכשיר ממחקרים

המחקר הראשי שבדק את המכשיר התקיים על 2,500 נשים, והגיע לתוצאות מרשימות – 92 אחוזי הצלחה בזיהוי סרטן השד. תוצאות אלה הושגו כמובן ללא שימוש בקרינת רנטגן, ונחשבות לטובות יותר ממכשיר הממוגרפיה הישן שמגיע ל-80 אחוזי הצלחה בלבד ומשתמש בקרינה מזיקה.

תוצאות אלה כמובן לא מספיקות על מנת להכניס את המכשיר לשימוש שגרתי בבתי החולים, ולכן בשנים הקרובות עומדים להתבצע מחקרים נוספים בבתי חולים בלונדון, ברצלונה ופריס. מטרת המחקרים הללו תהיה לאמת את הישגי המכשיר, ולהוכיח את יעילותו לעומת בדיקת הממוגרפיה הישנה.

אופן פעולת הטכנולוגיה החדשה

המכשיר החדש הפועל בטכנולוגית Real Imaging מתבסס על כך שאצל נשים הסובלות מסרטן השד מתבטאים סיגנלים שונים על גבי העור.

המכשיר החדש מסוגל לאתר את הסיגנלים האלה ללא צורך להקרין את השד או להיכנס מעבר לשכבת העור. שיטה זו נחשבת לחדשנית ביותר, ומספקת טכניקה חדשה לזיהוי סרטן השד עם נזק מינימלי.

הטכנולוגיה מאחורי החידוש

טכנולוגית Real Imaging היא המצאה ישראלית שבראשה עומדים פרופ' משה מני, בועז ארנון וחוקרים נוספים.

המימון למחקר והפיתוח הגיע מהמיליארדרים הבריטיים דייויד וסיימון ראובן, שהשקיעו כ-11 מילון ליש"ט בהמצאה החדשה. השקעה זו הגיעה אחרי שבני משפחתם חלו בסרטן והם חשו צורך עז להוביל להתקדמות בתחום.

היתרונות מאחורי הטכנולוגיה החדשה

כאמור, אחד היתרונות המשמעותיים בטכנולוגיה החדשה הוא ביצוע הבדיקה ללא שימוש בקרינה. יתרון זה מעמיד את טכנולוגית Real Imaging כאחת הבדיקות הבטיחותיות ביותר בתחום הרדיולוגיה, ומסיר את החשש מפני נזקי הקרינה בזמן ביצוע בדיקות חוזרות.

יתרון נוסף הוא היכולת לאבחן גם נשים צעירות בעלות שד דחוס. בדיקת הממוגרפיה הישנה לא הייתה יעילה באבחון נשים צעירות, בגלל המבנה האנטומי של השד שהיה דחוס יותר. לכן, בדיקת הממוגרפיה התאימה לנשים מבוגרות יותר, שאצלן השד כבר אינו דחוס.

חשוב לציין שקיימות נשים מבוגרות רבות בעלות שד דחוס גם כן, שלכן אינן יכולות לבצע ממוגרפיה ובשבילן פיתוח הטכנולוגיה החדשה הוא בגדר הצלת חיים.

בזכות הפיתוח החדש, תהליך האבחון המוקדם של סרטן השד יוכל להתבצע גם אצל נשים צעירות ויאפשר התערבות בשלבים מוקדמים ביותר, בכך יביא לשיפור משמעותי של הפרוגנוזה. טכנולוגיית Real Imaging מצליחה להתגבר על המכשול שהעמידה בדיקת הממוגרפיה ומאפשרת אבחון מוקדם, כבר באזור גיל ה-40.

יתרון נוסף של הטכנולוגיה הוא דיוקה הרב. לעומת בדיקת הממוגרפיה, בבדיקה בטכנולוגית Real Imaging האבחון נעשה באופן מדויק יותר, ומתגבר על טעויות האנוש הרבות שאפיינו את פענוח בדיקת הממוגרפיה השגרתית.

עתיד השיטה

בשנים הקרובות הטכנולוגיה החדשה הולכת להיכנס "בכל הכוח" לתחום הרפואה לצד בדיקות הממוגרפיה. אם אכן יסתבר שטכנולוגיה זו אמינה ובטוחה כפי שמראים המחקרים השונים, אין ספק שיום יבוא וטכנולוגית Real Imaging תחליף את בדיקת הממוגרפיה באופן מלא, כך שתוביל לשיפור ניכר ביכולת הרפואה לאבחן ולטפל במחלת סרטן השד. בדיקות חדשניות נוספות בתחום כוללות את בדיקת התרמוגרפיה, אשר משתמשת בקרני אינפרא-אדום לגילוי מוקדם של גושים בשד.

מאמרים נוספים אודות מחקרים:

אגוזי מלך ומניעת סרטן השד

מערכת MBI לאבחון מוקדם

מחקר: בדיקת ממוגרפיה לא יעילה במניעת סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן