בדיקה חדשה לניטור סרטן שד

בדיקה חדשה לניטור סרטן שדמחלת הסרטן היא מחלה הפכפכה וחמקמקה. לעיתים קרובות קשה להחליט באופן וודאי האם המחלה הממארת עדיין פעילה בגוף, או שמא החולה הבריא לגמרי.

חולים רבים חווים תקופות ארוכות של הפוגה במחלה (לעיתים – מספר שנים), שלאחריהן המחלה מתפרצת בשנית. ידוע היום, שתאים ממאירים בודדים נותרים בגופו של החולה, אך אין דרכים לאתר אותם, ולא ניתן לדעת האם יש סכנה ברורה להתפרצות מחודשת.

מלבד הסכנה שבחזרת המחלה, קשה גם לעקוב אחר הטיפול בחולים עם מחלה פעילה. לעיתים קרובות טיפול תרופתי נראה יעיל, אבל למעשה המחלה מתקדמת. במקרים אלו כדאי להחליף את הטיפול שניתן, ולעבור לקו מתקדם יותר. לכן, בעיית הניטור של חולי סרטן מטרידה מאוד את האונקולוגים המטפלים בחולים מדי יום.

שיטות ניטור קיימות

קיימות מספר שיטות לניטור ומעקב אחר חולי סרטן. כאשר יש מחלה ברורה ופעילה, האמצעי הנפוץ ביותר הוא מעקב באמצעות בדיקות הדמיה. בדיקות הדמיה מאפשרות לבחון את הגידול, מקומו, גודלו, פלישתו לאיברים אחרים, ופיזור משני באיברים מרוחקים. אמצעי ההדמיה הנפוץ ביותר בשימוש הוא טומוגרפיה ממוחשבת (CT).

אלא שלמעקב באמצעות בדיקות הדמיה יש חסרונות רבים. בדיקות אלו תלויות בפרשנות סובייקטיבית של הרופא המפענח, ולעיתים קרובות קשה להתרשם משינוי בגידול. בנוסף, רמת הרגישות של רוב בדיקות ההדמיה אינה מספקת לזיהוי מוקדם של מחלה שחזרה, והן משמשות רק למעקב אחר מחלה ידועה.

התקדמות טכנולוגית בשיטות הדמיה הביאה לפיתוח של בדיקת תהודה מגנטית (MRI), שאינה כרוכה בקרינה, ובדיקת PET, המזהה גידולים ממאירים ברגישות גבוהה יותר – אך עדיין באופן בלתי מספק.

שיטה מעבדתית נוספת לניטור סרטן היא בדיקת סמני סרטן בדם. סמני סרטן הם חומרים שונים המופרשים מהתאים הממאירים לזרם הדם. מעקב אחר חומרים אלו יכול לרמז על מספר התאים הממאירים והעומס הגידולי. לעיתים עלייה בסמני הסרטן בדם מקדימה הופעה של מחלה ממארת ברורה, ומאפשרת טיפול וזיהוי מוקדם.

סמני סרטן משתנים בין סוגים שונים של ממאירויות. הנפוצים ביותר בשימוש הם סמן הסרטן CA19-9 (סרטן לבלב), CEA (סרטן מעי גס),PSA  (סרטן ערמונית),  AFP (בעיקר סרטן כבד), CA-125 (סרטן שחלות), ו – CA-15-3 (סרטן שד).

למרות השימוש הנרחב בסמני סרטן, בדיקות אלו אינן רגישות מספיק לנוכחות של גידולים, והן גם אינן ספציפיות – סיבות רבות, שאינן קשורות לגידולים ממאירים, יכולות לגרום לעלייה בסמנים.

פיתוח חדש של שיטת ניטור לחולות עם סרטן שד

מאמר חדש שהתפרסם בכתב העת הרפואי המוביל The New England Journal of Medicine תיאר מחקר שבדק שיטה חדשה ומבטיחה לניטור של סרטן השד. החוקרים נעזרו בשיטה בה מזהים עקבות מיוחדים של החומר התורשתי הייחודי (DNA) של תאים ממאירים בדם. תאים ממאירים אומנם מתפתחים מתאים נורמאליים בגוף, אבל מפתחים שינויים שונים בחומר הגנטי, אותם ניתן לזהות בשיטות ביוכימיות משוכללות.

במחקר שנערך, השוו החוקרים בין שלוש שיטות ניטור שונות אצל חולות סרטן שד: ניטור באמצעות סמן הסרטן CA-15-3, ניטור באמצעות זיהוי של תאים ממאירים בדם, וניטור באמצעות השיטה החדשה – איתור DNA חופשי של תאי הגידול בדם.

במחקר השתתפו שלושים נשים עם סרטן שד גרורתי, שקיבלו טיפול כלל גופי – אחריו היה צורך לעקוב. החוקרים בנו פרופיל ייחודי לכל חולה, שזיהה את תאי הגידול והשינויים שעברו, והתאים בדיקה מיוחדת ל – DNA הגידולי בדם.

תוצאות המחקר הראו ששיטה ניטור חדשנית זו יעילה מאוד, בייחוד בהשוואה לשיטות האחרות שנבדקו. השיטה זיהתה נוכחות של המחלה אצל 97% הנשים במחקר, בעוד שבדיקת סמני סרטן זיהתה רק 78% מהנשים, ובדיקת תאים ממאירים זיהתה 87% מהנשים. בנוסף, בדיקה זו הדגימה את הקשר החזק ביותר ביחס לחומרת המחלה והעומס של הגידול הממאיר. ההערכה המוקדמת ביותר לתגובה לטיפול אצל החולות נמדדה באמצעות בדיקה זו.

נראה, ששיטות ניטור חדשניות, מותאמות אישית, הן העתיד של המעקב האונקולוגי. בדיקות אלו עדיין יקרות למדי, ואינן נעשות באופן שגרתי, אך ההצלחה המתוארת במחקר שפורסם פותחת פתח נוסף להתקדמות בכיוון זה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן