נשירת שיער לאחר טיפולי כימותרפיה

נשירת שיערסוגים מסוימים של טיפולי כימותרפיה הניתנים לחולות סרטן השד עלולים לגרום לנשירה של שיער. בדרך כלל, נשירת השיער תתחיל כשבועיים לאחר תחילת טיפולי הכימותרפיה ותגרור אחריה התקרחות של כל שיער הראש.

אחד החששות, בעיקר בקרב נשים, הינו איבוד כולל של שיער הראש. חשוב לדעת, כי כשלושה חודשים לאחר סיום טיפולי הכימותרפיה, השיער יחזור לצמוח בדיוק כשם שהיה, אך תקופה זו של התקרחות יכולה להיות לא נעימה. עם זאת, ניתן להתכונן אליה ולמצוא אלמנטים שונים על מנת להסוותה.

למידע נוסף בנושא: נשירת שיער לאחר כימותרפיה

הכנות לקראת טיפולי הכימותרפיה

על מנת להכין את הנפש לקראת שלב ההתקרחות, חשוב לשוחח עם הרופא המטפל ולבדוק האם כימותרפיה אכן תגרום להתקרחות של שיער הראש. במידה וכן, ישנם מספר דברים שניתן לעשות על מנת להתכונן לכך בצורה טובה ובריאה.

מאחר ונשים נוטות לטפל בשיערן בצורה יומיומית, כמו שימוש בפן, מחליקי שיער, רולים, צבע או גוונים, מומלץ להפסיק לעשות זאת לפני תחילת הטיפולים, על מנת לחזק את שורשי השיער ולהכין את הקרקפת. טיפול עדיו בשיער הראש ובקרקפת יכין אתכן בצורה טובה יותר.

תספורת קצרה או גילוח של כל שיער הראש לפני תקופת הטיפולים יכולה להועיל, בעיקר לנפש. השלב בו השיער נושר בכמויות גדולות עשוי להיות טראומתי לנשים מסוימת, או אפילו לגרום לדיכדוך או דיכאון. התחושה כי השליטה נותרת בידיים יכולה להקל על המצב.

בזמן טיפולי הכימותרפיה

בפני נשים חולות סרטן השד עומדות למעשה שתי אפשרויות להתמודדות עם נשירת השיער בתקופת טיפולי הכימותרפיה.

האפשרות הראשונה היא לרכוש פאה, אשר תואמת את השיער הטבעי. רכישה של פאה משמשת למעשה תחליף לשיער בתקופת הטיפולים. מומלץ לבצע את רכישת הפאה לפני תחילת הטיפול, על מנת להתאים את הפאה לתצורה ולצבע הטבעי של שיער הראש, כך שלמעשה, מי שאינו מכיר אתכם לא ידע כי אתן עוטות פאת ראש.

האפשרות השנייה היא ללכת טבעי, כלומר, ללא שיער. נשים רבות מוצאות את חווית ההתקרחות כחוויה מעצימה ומחזקת, והן הולכות בגאווה עם הקרחת בתקופת הטיפולים, מאחר ולמעשה אין ביכולתן לשנות את המציאות, הן מחצינות אותה וגאות בתקופה הקשה אותה הן חוות בראש מורם. במידה ובחרת באופציה זו, יש צורך להגן על עור הקרקפת באמצעות מקדם הגנה מפני השמש.

כל אחת מן האפשרויות הללו מעניקה דרך התמודדות שונה, המאפשרת המשכיות של שגרת החיים ככל שניתן. במידה והחולה מתקשה בהמשך שגרת חייה החדשה, ניתן לפנות לשירותי תמיכה שונים.

לאחר טיפולי הכימותרפיה

כאמור, כשלושה חודשים לאחר סיום הטיפולים שיער הראש חוזר לצמוח. בתקופה זו, חשוב מאוד להגן על עור הקרקפת מפני השמש. כמו כן, יש לטפל בשיער בעדינות, לבדוק כי הקרקפת אינה יבשה וכי לא נעשה שימוש בחומרים חזקים או כימיים בשיער. במידה והקרפקת יבשה ובעלת קשקשים יש לטפל בה בעזרת חומרים ותכשירים ייעודיים. לפני צביעת השיער, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

במקרים מסוימים, נשים עלולות לחוות צמיחה חוזרת של השיער בצורה לא אחידה, או דלילה יותר. על מנת להתמודד עם צמיחה זו, ניתן לעשות שזירה בשיער, על מנת למלא את החלקים החסרים או הדלילים ולהעניק מראה מלא נפח לשיער הראש.

 נשירה של שיער בשל טיפולים כימותרפיים טומנת בחובה גם בעיות פיזיות וגם בעיות נפשיות, בעיקר אצל נשים. החשיבות שבשיחה על המצב, ההתמודדות באופן פתוח וגלוי עם החששות ועם הבעיות היא לגיטימית לחלוטין וישנה חשיבות רבה להרגשה הנפשית הטובה בזמן הטיפולים, על כן, מציאה של פתרון הולם ומתאים בזמן הטיפולים תסייע בהתמודדות עם תקופה קשה זו.

ראו גם:

בדיקת אונוקטייפ – רפואה מותאמת אישית לחולות בסרטן השד

סוגים של טיפולים כימותרפיים

נשירת שיער

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן