כריתת שד

ניתוחכמעט כל תהליך ממאיר בגוף עובר משלב של גדילה מקומית, לשלב של גדילה מפושטת בגוף, ושליחת גרורות. הטיפול במחלה גרורתית קשה בהרבה מהטיפול במחלה המקומית. כל עוד הגידול נותר מרוכז באזור יחיד בגוף – הסרה מלאה שלו יכולה להוביל לריפוי מוחלט של הסרטן, לעיתים ללא צורך באמצעי טיפול אחרים.

לכן, לכירורגיה תפקיד מהותי בריפוי סרטן, בייחוד בשלבים מוקדמים שלו. אבל – לא תמיד גישה זו אכן מרפאת את הסרטן. תאים ממאירים וריכוזים מיקרוסקופיים של הגידול יכולים להימצא מחוץ לגבולות הגוש הנראה, ולכן כריתה של הגידול בלבד לרוב איננה מספיקה.

כריתה נרחבת כל האפשר, כולל רקמה בריאה מסביב לגידול, הכרחית לשיפור הסיכויים לריפוי. אבל – הסרה כזו של רקמה בריאה פוגעת בחולה, ולכן צריך למצוא את שיווי המשקל העדין שכולל סיכוי רב ביותר לריפוי, עם פגיעה מינימאלית בגופו של המנותח. לעיתים הבחירה נמצאת בידי החולה עצמו, והוא שצריך להחליט בין אופציות טיפוליות שעומדות לרשותו על הטווח שתואר.

לאחרונה, עברה השחקנית אנג'לינה ג'ולי כריתת שדיים כיוון שהיא נושאת מוטציה גנטית שגורמת לסרטן השד. לאחר הכריתה, עברה ג'ולי שחזור של השדיים. בפעולתה זו, העלתה ג'ולי את המודעות למניעת וטיפול בסרטן השד והחשיבות של כריתת שדיים.

 ניתוח כריתת שד חלקי

ניתוח כריתת שד, ניתוח שנקרא מסטקוטומיה (mastectomy), היא אופציה טיפולית חשובה בסוגים שונים של סרטן השד. עם זאת, לעיתים ניתן להסתפק גם בכריתה חלקית של אזור בשד, ניתוח שנקרא לומפקטומיה (lumpectomy), או בטיפול BCT – טיפול לשימור השד.

בסרטן השד בשלב מוקדם שלו, שהתגלה כאשר הגידול הממוקם , מקובל שבידי החולה עומדת האפשרות לבחור בין כריתה המלאה של השד, לבין כריתה חלקית בתוספת של הקרנות לאזור – שתי האופציות הטיפוליות מניבות תוצאות זהות פחות או יותר כאשר אין גורמים אחרים בגידול או אצל החולה שמסבכים את התמונה.

מהלך הניתוח

ניתוח כריתת שד מתבצע בהרדמה מלאה. כהכנה לניתוח תיפגש האישה עם מרדים, שייקבע את סוג ומינון חומרי ההרדמה שישמשו בניתוח. לעיתים מייד בסמיכות לניתוח נעשה ניתוח לשחזור שד.

גם בכריתת שד מנסים המנתחים ליצור את התוצאה האסתטית הטובה ביותר עבור החולה, עם יצירה מינימאלית של צלקות בולטות. במהלך הניתוח חשובה מאוד בחינה של קשרי הלימפה הסמוכים לשד, כדי לבחון האם יש מעורבות שלהם בתהליך הממאיר.

בחינה של הבלוטה הקרובה, המכונה "בלוטת הזקיף" (sentinel node), חיונית בקביעת הטיפול בחולה. דגימה מהבלוטה נשלחת לבחינה פתולוגית, כדי לבחון האם יש בה תאים ממאירים. לפעמים יש צורך בהסרה של קשרי הלימפה במהלך הניתוח, אם אכן מדובר במחלה שהתפשטה. נקזים מושארים באזור המנותח כדי לאפשר יציאת נוזלים ודם מהאזור, לזרז את ההחלמה, ולהקל על זרימת נוזל הלימפה ביד ובבית החזה.

כריתת שד כטיפול מונע

לעיתים, בהקשר של סרטן השד, כריתה יכולה להיות טיפול מונע, ולא טיפול מרפא. טיפול כזה רלוונטי לנשים בריאות שנושאות את הגן BRCA, שמגביר מאוד את הסיכון לסרטן שד, בדרך כלל בגיל צעיר מהמצופה.

נשים כאלו נמצאות בסיכון גבוה לסרטן השד והשחלות, ודורשות מעקב מתמיד. חלק מהרופאים המטפלים בנשים אלו נוטים להמליץ על כריתה מונעת של השדיים והשחלות – שמונעת את התפתחות הסרטן לחלוטין. כמובן, שגישה זו תלויה מאוד ברצונה של האישה, ובהעדפותיה.

החלטה שכזו משתנה מאישה לאישה בעקבות תחושות, אמונות, רגשות, תפיסת גוף, רצון להרות באופן טבעי, ועוד. במקרים כאלו הניתוח המונע כולל כריתה מלאה של רקמת השד, ולא כריתה חלקית – סרטן השד יכול להתפתח ברקמת שד שתישאר אצל החולה, ולכן יש להסיר את שני השדיים באופן מלא.

שחזור שד

מכיוון שכריתה מלאה מותירה את האישה המנותחת עם פגיעה משמעותית במבנה הגוף, שיכולה להוביל לדיכאון, הפרעה בדימוי הגוף, הפרעה בתפקוד המיני, וכדומה, מוצע לנשים אלו לעבור ניתוח שחזור שד.

לצד ניתוח זה, מוצעת ומומלצת האפשרות לעבור טיפול פסיכולוגי, וזאת במטרה להקל על החולה.

בניתוח זה, בשיטות שונות, אפשר להשלים את רקמת השד החסרה, על ידי שתלים שונים או באמצעות רקמה ממקום אחר בגוף. במהלך הניתוח מבוצע בנוסף שחזור פטמות. ניתוח זה משמעותי בהחלמה הכוללת של הנשים החולות, וחשוב מאוד כחלק מטיפול כולל – שאיננו מתייחס לסרטן בלבד, אלא להשלכות הכוללות של המחלה והטיפול בה על החולה.

ניתוח

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן