טיפולטיפולים בסרטן השד נועדו לממש שתי מטרות, האחת היא להסיר את האזור אשר נגוע בסרטן השד ואולי גם מבלוטות הלימפה, והשנייה היא לגרום להשמדה של תאים סרטניים, במידה והתפשטו כבר לאברים אחרים.

ברוב המקרים הטיפול הראשוני נגד המחלה הוא ניתוח להוצאת הגידול, ולאחר מכן האישה תזדקק לטיפול אחד או למספר טיפולים נוספים. אלה הם טיפולים מסייעים או משלימים הכוללים טיפולים כימותרפיים, הקרנות וטיפולים הורמונאליים. כל הטיפולים כוללים תרופות שונות ומגוונות בעלות מטרה אחת והיא, סיכול ממוקד של סרטן השד.

טיפולים משלימים ניתנים לפעמים גם לפני הניתוח בכדי לגרום לכיווץ של הגידול במידה והוא גדול או שהוא מתפשט במהירות. ישנם מקרים בהם, למרות ההמלצה על כריתת שד, האישה מעוניינת שלא לעשות כן, וגם אז היא תקבל את הטיפולים האלה לפני ניתוח.

ישנן פעמים בהן האישה עוברת טיפולים ביולוגיים, שמשתמשים במערכת החיסון של הגוף על מנת להילחם בתאים הסרטניים או לגרום למיתון של תופעות הלוואי שעלולות להיגרם מטיפולים אחרים במחלה. מלבד זאת, מדענים מנסים כיום לפתח חומרים טבעיים לגוף שיילחמו במחלה, כגון הורמון מיוחד שמעכב את התפשטות סרטן השד. לשם בחירת הטיפול המתאים מומלץ להיוועץ במקרה הצורך ברופא נוסף לשם קבלת חוות קבלת רפואית.

ניתוח

שני סוגי ניתוחים ישנם לצורך הסרת הגידול: הסרה חלקית של השד או הסרה מלאה. לרוב, כאשר הסרטן נמצא בשלב התחלתי, מבצעים ניתוח לשימור השד, ולאחר מכן יינתנו הקרנות כדי לוודא כי אכן כל התאים הסרטניים באותו אזור חוסלו ואינם. זמן מתן הכימותרפיה (לפני או אחרי הניתוח) אינו מהווה פקטור באשר להחלמה.

ניתוח להסרה חלקית של השד תלוי בסוג הגידול, במיקומו בשד, בגודלו, בגודל השד או באיזה היקף יש להסיר את הרקמה המצפה אותו.

ניתוח להסרה מלאה של השד יהיה עדיף כאשר הגידול ממוקם במרכז השד או בדיוק מאחורי הפטמה, כאשר יש כמה מוקדים סרטניים או טרום סרטניים בשד, כאשר השד קטן במידתו והסרה חלקית עלולה לגרום לעיוות, או במידה והאישה מעדיפה הסרה מלאה.

ניתוח שד עשוי להשפיע על האישה וגם על הסביבה הקרובה לה. החלמה מניתוח שד כרוכה גם בהתאוששות נפשית שנמשכת תקופה מסוימת. כל אישה עוברת אותו אחרת. חשוב מאוד להיוועץ עם אנשי מקצוע, בני משפחה, חברים וכדומה בכדי לעבור את תקופת ההתמודדות הזו בצורה טובה ולא לחוות בדידות גדולה.

טיפולי הקרנות

במהלך טיפולי הקרנות נשלחת אנרגיה חזקה של קרני רנטגן לגוף, חודרת דרך הרקמות שבשד ולמעשה גורמת להריסת התאים ולבלימה של קצב הגידול של תאי הגוש או של התאים שייתכן ויישארו אחרי שהגידול יוסר. בטיפולי הקרנות התאים הבריאים יכולים להיפגע, אך הם יכולים לשקם את עצמם טוב יותר בהשוואה לתאים הסרטניים. למרות האמור, לאחר טיפולי ההקרנות עלולים להיגרם נזקים קצרי וארוכי טווח לתאים הבריאים.

לרוב מטפלים באמצעות קרינה בשילוב עם ניתוח, במידה וסרטן השד מאובחן בשלבים מוקדמים, או כשמדובר בגוש ממוקד וקטן, לאחר הוצאתו. במקרים כאלה טיפולי ההקרנות אמורים להשמיד את כלל התאים הסרטנים שיתכן ונשארו, ולנסות להקטין סיכויים לצמיחתם מחדש.

אישה שעברה כריתה חלקית, תעבור טיפולי הקרנות של החלק הנותר מהשד. במידה והיא עברה כריתה מלאה, היא תעבור הקרנות בבית החזה כולו, אחרי שתקבל טיפול באמצעות כימותרפיה.

טיפולי כימותרפיה

את טיפולי הכימותרפיה נותנים יחד עם ניתוח או עם הקרנות. הכימותרפיה כוללת תרופות אנטי סרטניות תוך מטרה לגרום להרס התאים הסרטניים שאולי הספיקו להתפשט לאברים נוספים בגוף.

במהלך טיפולי כימותרפיה בסרטן השד משתמשים גם בתרופות שונות, הניתנות באמצעות אינפוזיה או זריקה ליד או לזרוע, או באמצעות כדורים לפה. יחד עם הפגיעה בתאים סרטניים, טיפולי כימותרפיה עלולים לפגוע בתאים בריאים והחולים עלולים לחוות תופעות לוואי לא קלות, כמו נשירת שיער למשל. ברוב המקרים תופעות אלה יהיו זמניות וישנה אפשרות ליטול תרופות לצורך התמודדות איתן.

אולי יעניין אותך גם:

בית חולים שיקומי לשיקום אחרי ניתוח שד

INTRABEAM – גם הקרנות וגם ניתוח בטיפול אחד לסרטן השד

האם אווסטין מסוכנת לטיפול בסרטן השד?

טיפול אדג'ובנטי בסרטן השד

 יעילות תרופת פרטוזומאב לטיפול בסרטן השד